Z pozoru temat wydaje się banalny, ponieważ nie jest wielką filozofią wrzucić ładunek na przyczepę.Jednak jak rozejrzymy się po naszych drogach to zobaczymy, że często ładunek jest umieszczany bezmyślnie i może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Wystarczy pamiętać o kilku kluczowych regułach, by zawsze dowieźć ładunek bezpiecznie.
- Ciężki ładunek umieszczamy nad osią przyczepy. Zapobignie to nadmiernemu obciążaniu dyszla przyczepy, a jednocześnie pozwoli zachować środek ciężkości we właściwym miejscu, dzięki czemu zapobiegniemy utracie stabilności.
- Staramy się w miarę możliwości wysokie przedmioty przewozić na leżąco. Im niżej środek ciężkości tym korzystniej przyczepa zachowuje się na drodze.
- Mocujemy ładunek. Bardzo ważną kwestią jest właściwe zamocowanie ładunku. Najbardziej praktyczne w użyciu są różnego rodzaju pasy transportowe. Są one produkowane w różnych długościach, szerokościach i o różnej wytrzymałości. Warto zawsze mieć pewną rezerwę wytrzymałości pasa transportowego, a nie liczyć na to, że tym razem się nie urwie.
- Zabezpieczamy ładunek przed uszkodzeniem. Warto odpowiednio zabezpieczyć kanty przedmiotów, jakieś wystające detale, delikatne miejsca. Zwykły karton, folia bąbelkowa, folia typu strecz, gąbki czy koce pomogą w zabezpieczeniu przewożonych rzeczy.
- Oznaczamy wystający ładunek poza obrys przyczepy. Należy pamiętać, że przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego jasno wskazują, że ładunek wystający ponad 0,5 m od tylngo obrysu zespołu pojazdów musi zostać oznaczony. W wypadku przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może to być oznaczenie za pomocą czerwonej chorągiewki o wymiarach co najmniej 50×50 cm, przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku. ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe.Przy okazji pamiętajmy, że ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów.
Oczywiście poszczególne modele przyczep mogą posiadać udogodnienia ułatwiające zamocowanie ładunku jak i jego ochronę przed czynnikami atmosferycznymi. Wewnętrzne punkty mocowania, plandeka, czy pokrywa z tworzywa to tylko część propozycji producentów.
Podsumowując należy wspomnieć jak ważne jest bezpieczeństwo. Nic nie zastąpi zwykłego rozsądku przy pakowaniu przyczepy. Pamiętajmy, że nie jesteśmy sami na drodze i pół biedy jeśli stracimy ładunek, gorzej jeśli ktoś przez to ucierpi jadąc za nami.