Menu Zamknij

Technika załadunku przyczepy samochodowej

Z pozoru temat wydaje się banalny, ponieważ nie jest wielką filozofią wrzucić ładunek na przyczepę.Jednak jak rozejrzymy się po naszych drogach to zobaczymy, że często ładunek jest umieszczany bezmyślnie i może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Wystarczy pamiętać o kilku kluczowych regułach, by zawsze dowieźć ładunek bezpiecznie.

  1. Ciężki ładunek umieszczamy nad osią przyczepy. Zapobignie to nadmiernemu obciążaniu dyszla przyczepy, a jednocześnie pozwoli zachować środek ciężkości we właściwym miejscu, dzięki czemu zapobiegniemy utracie stabilności.
  2. Staramy się w miarę możliwości wysokie przedmioty przewozić na leżąco. Im niżej środek ciężkości tym korzystniej przyczepa zachowuje się na drodze.
  3. Mocujemy ładunek. Bardzo ważną kwestią jest właściwe zamocowanie ładunku. Najbardziej praktyczne w użyciu są różnego rodzaju pasy transportowe. Są one produkowane w różnych długościach, szerokościach i o różnej wytrzymałości. Warto zawsze mieć pewną rezerwę wytrzymałości pasa transportowego, a nie liczyć na to, że tym razem się nie urwie.
  4. Zabezpieczamy ładunek przed uszkodzeniem. Warto odpowiednio zabezpieczyć kanty przedmiotów, jakieś wystające detale, delikatne miejsca. Zwykły karton, folia bąbelkowa, folia typu strecz, gąbki czy koce pomogą w zabezpieczeniu przewożonych rzeczy.
  5. Oznaczamy wystający ładunek poza obrys przyczepy. Należy pamiętać, że przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego jasno wskazują, że ładunek wystający ponad 0,5 m od tylngo obrysu zespołu pojazdów musi zostać oznaczony. W wypadku przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może to być oznaczenie za pomocą czerwonej chorągiewki o wymiarach co najmniej 50×50 cm, przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku. ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe.Przy okazji pamiętajmy, że ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów.

Oczywiście poszczególne modele przyczep mogą posiadać udogodnienia ułatwiające zamocowanie ładunku jak i jego ochronę przed czynnikami atmosferycznymi. Wewnętrzne punkty mocowania, plandeka, czy pokrywa z tworzywa to tylko część propozycji producentów.
Podsumowując należy wspomnieć jak ważne jest bezpieczeństwo. Nic nie zastąpi zwykłego rozsądku przy pakowaniu przyczepy. Pamiętajmy, że nie jesteśmy sami na drodze i pół biedy jeśli stracimy ładunek, gorzej jeśli ktoś przez to ucierpi jadąc za nami.