Menu Zamknij

Jaka przyczepa samochodowa lekka? – poradnik wyboru

Jaka przyczepa lekka? – poradnik wyboru lekkiej przyczepy transportowej

Wybierając lekką przyczepę transportową warto poznać wcześniej podstawowe informacje o jej najważniejszych częściach. Większość lekkich przyczep posiada dość prostą konstrukcję. Jest to zaleta, ponieważ przekłada się na niezawodność, łatwe naprawy, a także pozwala osobie nawet niezbyt obytej z motoryzacją i transportem ocenić jakość produktu. W tym poradniku będziemy mówić raczej o standardowych konstrukcjach dostępnych na polskim rynku.

Jak dobrać wielkość przyczepy lekkiej?

Producenci oferują przyczepki o długości przestrzeni ładunkowej od około 150 cm do ponad 300 cm. Pod względem szerokości wymiary wahają się od ok. 100cm do ok. 160 cm. Jeszcze jeden ważny paramter to wysokość burt, która standardowo zaczyna się od ok. 30 cm. Istnieją też przyczepy bez burt, ale w tym artykule skupiamy się na wyborze uniwersalnej przyczepy. Najważniejszym kryterium przy wyborze wielkości są oczywiście wymiary ładunków, które planujemy przewozić. Z innych istotnych rzeczy, które warto wziąć pod uwagę to ilość miejsca, które posiadamy do zaparkowania przyczepy na podwórku.

Ładowność przyczepy lekkiej

Ważne jest, aby nie mylić DMC przyczepy z jej ładownością. Tak jak wspominaliśmy na początku DMC przyczepy lekkiej to maksymalnie 750 kg. Oznacza to, że tyle maksymalnie może ważyć taka przyczepa wraz z przewożonym na niej ładunkiem. Producenci przyczep oferują konstrukcje o DMC już od 300 kg. Niektóre modele przyczep mają po kilka różnych homologacji DMC, przy identycznej budowie i materiałach. Umożliwia to dobór przyczepy do auta, którym będziemy ją ciągnąć tak, żeby nie przekroczyć 3500 kg DMC zespołu pojazdów. Ładowność przyczep lekkich w zależności od modelu wynosi zazwyczaj od 120 do 640 kg. Warto pamiętać w wypadku przyczep o DMC 750kg, że jeśli zamierzamy często przewozić ładunki o masie bliskiej maksymalnej ładowności przeczepy, to lepiej jest kupić przyczepę o wzmocnionych osiach.

Konstrukcja

Konstrukcja wszystkich przyczep lekkich jest bardzo podobna. Opiera się ona najczęściej na ramie stalowej do której zamontowana jest oś na belce skrętnej, dyszel, podłoga i burty. Ramy różnią się przekrojem i grubością ścianek profili, z których są wykonane. Są to ważne parametry wpływające na wytrzymałość konstrukcji przyczepy. Podłoga najczęściej wykonana jest ze sklejki wodoodpornej. Osie przyczepy mogą być zamontowane generalnie na dwa sposoby. W pierwszym wypadku koła są po bokach przestrzeni ładunkowej, a w drugim znajdują się pod podłogą, mieszcząc się w obrysie burt. Przyczepy z kołami pod podłogą często mają możliwość otwierania wszystkich burt, co znacznie ułatwia załadunek. Lekkie przyczepy mogą być wyposażone w jedną lub dwie osie. Bardzo przydatna jest obecność koła podporowego zamontowanego na dyszlu, ale nie zawsze jest ono w standardowym wyposażeniu.

Wyposażenie przyczepy

Wcześniej określiliśmy już wstępnie profil naszych wymagań względem wielkości i ładowności przyczepy. Kolejne pytanie, które się nasuwa to czy potrzebujemy do przyczepy plandekę, sztywną pokrywę z ABSu, podwyższone burty, czy może podwyższone burty siatkowe? W ofercie większych producentów bez problemu znajdziemy interesujące nas akcesoria. Jest jeszcze kilka detali, na które trzeba zwrócić uwagę. Sprawdźmy czy dana przyczepa posiada wewnętrzne punkty mocowania ładunku, koło zapasowe, oraz czy jest dostępne koło podporowe na dyszlu.

Jaką wybrać markę przyczepy?

Na polskim rynku jest kilkudziesięciu producentów przyczep. Jeżeli przyczepę będziemy intensywnie eksploatować to warto rozejrzeć się za marką, która ma już ugruntowaną pozycję, rozbudowaną sieć dealerów i serwisów. Ułatwi to w przyszłości ewntualne wymiany zużytych części. Dla okazjonalnego użytkownika podstawowym kryterium będzie parametr cena/jakość. Jeżeli chodzi o jakość to zwróćmy uwagę na grubość ścianek profili ramy, ich przekrój, jakość okuć burt i czy przyczepa posiada markowe osie. Nie dajmy się skusić „okazjom” na przyczepki w hipermarketach budowlanych. W ponad 90% przypadków sprzedawane są tam przyczepy bardzo lichej jakości, które najkrócej można określić jako „jednorazowe”. Wykonane z kiepskich materiałów „marketówki” szybko się psują, a do tego później będą problemy ze znalezieniem części zamiennych.

Udany zakup

Dokonanie ostatecznego wyboru może zająć trochę czasu. Jeżeli po po lekturze powyższych akapitów dalej mamy mętlik w głowie, to warto odpowiedzieć sobie na parę prostych pytań:

  • Jakiej wielkości ładunki zamierzam przewozić?
  • Jak dużą masę będą mieć moje najcięższe ładunki?
  • Jakie DMC ma moje auto i czy nie przekroczę 3500 DMC zespołu pojazdów?
  • Jaką kwotę maksymalnie chcę przeznaczyć na przyczepę lekką ze wszystkimi potrzebnymi mi akcesoriami?

Teraz pozostaje zapoznać się z katalogami producentów i sprawdzić dostępność wybranego modelu u dealera.